انواع مبل های موجود در بازار و ویژگی های هر کدام
نوشته شده توسط : ali

مبل راحتی، مبل کلاسیک، سلطنتی، سنتی، مدرن و ده ها مدل دیگر... اگر از شما بخواهند انواع ‌مبل را نام ببرید، این ها همه اولین کلماتی هستند که به ذهنتان می رسند و تا امروز، آن قدر در مورد همه ی آن ها مطلب خوانده و شنیده و از نزدیک تجربه شان کرده‌اید، که به حد کافی اطلاعات مورد نیاز در مورد آن‌ها را دارید. امروز قصد دارم 10 مدل جدید و پرطرفدار از انواع مبلمان را به شما معرفی کنم که احتمالاً نام بعضی از آن ها را اصلاً نشنیده یا کمتر شنیده اید. شاید لزوما همه ی آن ها هویت ایرانی نداشته باشند، اما در خانه های ایرانی از طرفداران زیادی برخوردارند! پس با چیدانه همراه باشید.

 

مبل راحتی مدرن چستر

مبل های چسترفیلد که چند سالی است حضورشان در خانه های ایرانی پررنگ شده، کاناپه های راحتی با دکمه های لمسه کاری شده هستند که با انواع متریال پارچه و چرم ساخته می‌شوند. مبل های چستر، معمولاً از ابعاد نسبتاً بزرگی برخوردارند، بنابراین استفاده از آن ها در فضاهای کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

مبل چستر خوبه؟

پشتی مبل چستر، ارتفاع پایین‌تری نسبت به سایر مبل‌ها دارد و کمی زاویه دار است. وسعت دید ایجاد شده به واسطه ی این نوع طراحی، مزیت این مبل ها محسوب می‌شود. اما این ارتفاع کوتاه ممکن است راحتی پشتی های بلند انواع دیگر مبلمان را نداشته باشد.

مبل ترک

مبلمان ترک، چند سالی هست راهشان را به خانه های ایرانی باز کرده اند. طراحی مبل های ترک، از ظرافت دلنشینی برخوردار است، در ساخت آن ها اغلب از مواد اولیه ی مرغوب نظیر چوب با دوام و فوم محکم استفاده شده. پارچه های ترک هم که بازار ایران را به دست گرفته اند و نامشان همتراز کیفیت و مرغوبیت در اذهان مردم تعریف شده است. مبل های ترک، فضا را لوکس تر نشان می دهند و یک دکوراسیون شیک و زیبا برایتان پدید می آورند.

مبل و صندلی چپندر

دوستداران مبلمان آنتیک، به احتمال زیاد با مبل چپندر (چیپندل) آشنا هستند. این سبک مبلمان، که به نام طراح و سازنده ی خود شهرت یافته، عموماً از چوب ماهون و بعدها از افرا و گیلاس ساخته شده و حکاکی های بسیار ظریف و پیچیده در سراسر آن، اولین چیزی است که نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

در برخی مدل‌های چپندر، پشت مبل یا صندلی دارای پارچه و تکیه گاه پشتی است، اما اغلب تکیه گاه چوبی کار شده با نقوش پیچیده که فضای پر و خالی چوب را می سازند، نشانه ی یک مبل چپندر است.

معروف ترین طرح های مبل چپندر در ایران، دسته عصایی، چپندر انگلیسی و چپندر یونانی هستند که طرفداران خاص خود را دارند.

 

مبل پته دوزی

هنر پته دوزی در واقع هنر اصیل و رنگارنگ هنرمندان کرمانی است. پته، نوعی سوزن دوزی سنتی و اصیل است که در آن بافت پارچه ی پشمی و ضخیم مخصوص با کوک های بخیه و نخ های رنگی شاد پوشیده می‌شود. مبلی که از این پارچه سوزن دوزی تهیه می شود، مبل پته نام دارد.

 

طرح مبل پته دوزی

طرح های پته، از طبیعت سرچشمه می گیرند برای همین هم اصالتشان را در طی سالیان همچنان حفظ کرده اند. درختی، سروی، چهار بته، گوزنی، ترنج، بته جقه، پرنده، گل و... از انواع کاربردی این طرح های دلنشین اند.

مبل و صندلی پلیمری

مواد اولیه ی ساخت مبل های پلیمری چوب نیست؛ بلکه این مبل ها از پلیمر مصنوعی ساخته می شوند. این مبل ها از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با مبلمان چوبی ندارند و پس از رنگ کاری و پولیش نهایی، تشخیص آن ها از مبلمان چوبی کار آسانی نیست. تفاوت بارز مبل های پلیمری با مبل های چوبی در وزن آنهاست(مبل های پلیمری سنگین ترند)

روش ساخت مبل های پلیمری

نحوه ساخت مبلمان پلیمری احتمالاً برایتان جالب است، چرا که با روش ساخت مبلمان چوبی کاملاً متفاوت است؛ در ساخت مبلمان چوبی، تخته های چوب با هنر دست یا توسط ماشین های برشCNC بریده و فرم داده می‌شوند، اما در اینجا، مواد پلیمری داخل قالب های مخصوص مبلمان ریخته شده و پس از طی مراحل رنگ کاری و خشک کن به چیزی مشابه مبلمان چوبی تبدیل می شوند.


 

مزایا و معایب مبل پلیمری

  •  حفظ محیط زیست به واسطه ی جلوگیری از قطع درختان
  • ضد رطوبت بودن و در نتیجه قابلیت شستشو با آب
  •  دوام زیاد به واسطه مقاومت در برابر نفوذ حشرات
  •  قابلیت بازیافت و استفاده مجدد

 از مزایای مبل های پلیمری محسوب می شوند.

  •  وزن زیاد
  •  سختی جابجایی و حمل و نقل

 از معایب این مبل ها به شمار می آیند.





:: برچسب‌ها: مبلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: